.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یعنی باید فاتحه «تجن» را بخوانیم ؟
«فینسک» و خوش‌ خیالی یک استاندار !
شمال نیوز: حفظ منابع آبی موجود و مدیریت مصرف، تنها گزینه‌هایی هستند که باید مورد توجه باشند نه این‌که استاندار مازندران و مدیران ارشد حوزه آب و خاک، دست روی دست بگذارند و با رأفتی آمیخته به سادگی دربرابر این انحراف آب سکوت کنند.
«فینسک» و خوش‌ خیالی یک استاندار !

شمال نیوز : استاندار مازندران در آخرین اظهارنظر خود درخصوص احداث سد فینسک در حاشیه «اولین جام رسانه‌ای امید»، پاسخ کوتاهی داد که ضمن این‌که خلاف واقع بود، در متن خود نکاتی داشت که به دامنه نگرانی‌ها، افزود.

 

«حسینی‌پور» گفت: «ما سدی به نام فینسک دیگر نداریم، کلاً سد فینسک منتفی شد ولی بالاخره برای تأمین بخشی از آبی که درواقع در استان مازندران ما نیاز داریم ما به دنبال این هستیم که راه‌هایی را داریم مطالعه می‌کنیم که بتوانیم تأمین کنیم آب مناطق بالا دست‌مان را در همان منطقه فینسک، موضوع سد فینسک به‌طور کامل منتفی شد.»-عین عبارات و جملات از پاسخ استاندار پیاده شد-

 

اگر آنچه که چند هفته پیش رخ داد و در رسانه‌ها نیز بازتاب داشت را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که استاندار مازندران نیز به‌نوعی انحراف آب از رودخانه «اسبه‌رو» -سرشاخه اصلی تجن- را تأیید کرده و گویا با آن مشکلی ندارد.

 

 جهت یادآوری مخاطبان لازم است بنویسیم ششم دی‌ماه، خبری از روابط عمومی استانداری سمنان منتشر شد مبنی بر این‌که اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب از سد فینسک به مهدی‌شهر و سمنان رسماً ابلاغ شد. 

 

سید محمود حسینی‌پور در پاسخ کوتاه و تلگرافی خود به سوالات خبرنگاران درخصوص سد فینسک، چند نکته را گفت و چند نکته بیشتر را نیز می‌توان از آنچه که گفت استنباط کرد و همین بر دامنه نگرانی‌ها افزود و براین اساس باید فاتحه «تجن» را بخوانیم و از آنجایی‌که این رودخانه آب شُرب و کشاورزی مردم شهرها و روستاهای زیادی را در مرکز و شرق استان تأمین می‌کند و همچنین موجب پُرشدن آب سفره‌های زیرزمینی در گستره وسیعی از مازندران می‌شود،  درحقیقت باید فاتحه زندگی را در این منطقه از استان مازندران خواند.

 

 نکته اول که در سخنان استاندار بود و کاملاً خلاف واقع و ناصواب است این است که وی مدعی شد احداث سد فینسک کاملاً منتفی شد در حالی‌که در همین لحظه که این تحلیل خوانده می‌شود، کارگاه سد فعال است و حتی مدتی قبل صدا و سیمای استان مازندران نیز گزارشی از ادامه فرایند احداث سد بدون هیچ مانعی، پخش کرد.

 

 

نمونه همین «ساده‌سازی» و انکار کردن  واقعیات درخصوص احداث سد فینسک را در ادعاهای نمایندگان پیشین و فعلی مرکز استان مازندران شاهد بودیم و در همه جلسات، آن را منکر می‌شدند اما مدیران و نمایندگان سمنان، در سکوت کار خود را کردند و امروز شاهد هستیم بهره‌برداری از آن را نیز شروع کردند و اما استاندار هنوز در مقام انکار مانده است.   

 

نکته دوم که «سیدمحمود حسینی‌پور» به آن اشاره کرد و توضیح بیشتری نداد این است که برای تأمین آب برخی از مناطق بالادست، مطالعاتی را در دست دارد و این اشاره استاندار، می‌تواند تأییدی باشد بر شایعاتی که طرح می‌شود مبنی براین‌که اساساً سمنان قبل از احداث سد فینسک، آب اسبه‌رو را منحرف کرد و شاید سدی هم ساخته نشود اما آب تجن رفت و و بخش اعظمی از کاهش ذخیره آب پشت سد شهید رجایی به همین خاطر است و احتمالاً ظرف همین یک‌سال آینده این سد نیز مانند سد وشمگیر در استان گلستان، کاملاً خشک خواهد شد.  

 

 نکته سوم که نکته مهم و بسیار حیاتی است و بعید می‌دانیم استاندار مازندران و  مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران و نمایندگان آن را درک کنند این است که مشکل کم‌آبی در کشور و به‌تَبَع آن در استان مازندران از نتایج گرمایش جهانی است و همه کشورهای جهان درگیر آن هستند و اگر قرار بود با مطالعه، حل شود که کشورهای توسعه‌یافته تا امروز آن را برای خود حل کرده بودند.

 

در ادامه نکته پیشین لازم است تأکید کنیم برای استان مازندران، حفظ منابع آبی موجود و مدیریت مصرف، تنها گزینه‌هایی هستند که باید مورد توجه باشند نه این‌که استاندار مازندران و مدیران ارشد حوزه آب و خاک، دست روی دست بگذارند و با رأفتی آمیخته به سادگی دربرابر این انحراف آب سکوت کنند و پس از آن‌که «اسبه‌رو» به سمنان رفت، اراضی کشاورزی بسیاری نابود و مشاغل بسیاری از دسترس خارج شد و ضربه کاری به اقتصاد استان وارد شد و مشکل به سطحی از تنش اجتماعی و امنیتی رسید بخواهند با مطالعه و یافتن راه‌هایی که اساساً وجود ندارد، مشکل را حل کنند.    

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ساروی 23 دي 1402
نگین خوش خیالی ، بگین بی خیالی !!!!!! دیگه آخرشه
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 23 دي 1402
استاندار نداریم والسلام . اونی طبقه سوم ساختمون استانداری نشسته استاندار نیست
مجیدشیرزاد سوادکوهی 23 دي 1402
مسئولان سمنان رندانه ابتدا بخشی از خطیرکوه را از مازندران جدا کردند وبعد تمام اب چشمه روزیه را که سرچشمه تلار بود به سمنان بردند و در برابر اعتراض مازندران و حتی کشاورزان روستا های خطیرکوه با کمال وقاحت آنرا متعلق به استان خود اعلام و معترضان را ساکت کردند الان هم می گویند در حوزه سرزمینی استان خود سد فینسک را احداث میکنیم،آب فیروزکوه هم عطش اینان رابرطرف نکرد
مجیدشیرزاد سوادکوهی 23 دي 1402
دوستان الان دلیل آن همه تلاش و فریاد تعداد معدودی که در برابر دست اندازی استان های همسایه به تمامیت ارضی مازندران در گدوک و امامزاده هاشم و.... را به خوبی درک می کنند
نصرالله 23 دي 1402
مسئولین نالایق مازندران بابی توجهی و ندانم کار یهایشان درآینده نزدیک مازندران رانابودخواهندکرد.
نصرالله 23 دي 1402
مسئولین نالایق مازندران بابی توجهی و ندانم کار یهایشان درآینده نزدیک مازندران رانابودخواهندکرد.
نا شناس 23 دي 1402
استاندار بی کفایت دیگه ترکوند…
جمع کن برو اقا
اقا مازندران و مازندرانی تو رو نمیخاد ..فقط یوسفی و احمد جان ..تو رو میخان
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 23 دي 1402
و یه پادویی مثل اسماعیل مهرافزا این استاندار رو میخواد. آقایون! استان رفت هوا. العجل یا بقیه الله
نا شناس 23 دي 1402
استاندار و خسارت محض
نا شناس 23 دي 1402
دو سال صدارت ایشان ۲۰سال عقب ماندگی استان….
یه نفر ادم چقده میتونه نادان باشه که حرف بی ریط بزنه
گلستان که به ایشان تاخت و الان سمنان،،،
بی عرضگی شخص ایشان هزینه های زیادی رو ایجاد کرده.
مدیر اب منطقه ای که بنده ی خدا مثل اخر هفته ها کلا تعطیله
تحویل بگیر نماینده ی (سلطان )انتصابات که خیلی مفت در رفتی
اقای نماینده ی ساری که بوق دست گرفتی که ردیف رو نمیدم و مگر اینکه بمیرم و از این دست حرفهای چرت که میزدی تحویل بگیر
پاسخ ها به این نظر
مازرونی 23 دي 1402
موضوعاتی مثل سد فنیسک در حیطه اختیارات آب منطقه ای نیست. موضوعات کلانیست که در سطح بالاتر تعیین تکلیف میشه. وقتی چهارتا بی عرضه را می فرستید مجلس که هم و غم فلان مدیر شهرستان را دارند توقع دارید یه مدیرعامل براتون چه کار کنه. گمان نمی کنم دستگاه های اداری اقداماتشون را تو سایت ها فریاد بزنن که اینو به حساب سکوت آب منطقه ای می ذارید. به نظرم
نا شناس 23 دي 1402
سلام وقتی نماینده های شما در مجلس رأی به احداث سد و تامین بودجه برای آن در سال گذشته و امسال دادند و تبدیل به قانون کردند چه باید کرد؟!!!
شما بدنبال چی هستید؟!!!
نا شناس 23 دي 1402
برکناری استاندار و تغییر دو نماینده ی فعلی ساری که ضعیف ترین نماینده های این چهل سال بودن
مورد انتظار است
همشهریان یاعلی ،همت کنید انشاله دو نماینده ی (تازه نفس )رو برای احقاق حقوق از دست رفته مان راهی مجلس کنیم
ان روز که ۱۱ اسفند باشد نزدیک است
حسین 23 دي 1402
با سلام خدمت هم استانیهای عزیز
بهتر است مناطقی که قبلا به استان سمنان الحاق شده،(از شهمیرزاد) ، مجدد به استان مازندران برگردد.
نا شناس 23 دي 1402
این آقا اینقدر بادمجون دوز قاب چین داره اصلا درک صحیحی از مشکلات و تبعات آینده تصمیمات یک شبه خودشان را ندارند.
نا شناس 23 دي 1402
استاندار بی لیاقت نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم
استاندار بی کفایت نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم
مهندس علی 23 دي 1402
همین الان در فصل زمستان ، سد شهید رجائی در صدر لیست سدهای کم آب و بی آب کشور قرار دارد . معلوم نیست با ساخت سد فینسک چه بلائی سر کشاورزی ایران خواهد آمد . به جای خوردن برنج و مرکبات و سبزیجات ، کشور سرامیک و آهن استان سمنان را صادر و آب وارد کشور خواهد نمود .
محمد 24 دي 1402
صندلی های مدیریت استان را حراج زد حالا نوبت به زیربنای استان است …

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.378 seconds.